Markedsanalyser - Champagne - 10. juli 2020

Analyse: Er champagnepriserne på vej i vejret?

Prisen på druer til champagneproduktion er steget med 80 % over de sidste 15 år hvilket gør det til de dyreste druer i verden. Vinmarkerne i Champagne er tilmed steget femfoldigt de sidste 25 år, og dertil kommer stigende omkostninger til produktion - blandt andet grundet omlægning til mere bæredygtig produktion. Dog er prisen på en flaske champagne ikke tilnærmelsesvist steget tilsvarende, og det giver grobund for spekulationer om større prisstigninger på den lange bane.

Prisstigninger i vente på champagne

Det respekterede vinmedie, Decanter, rapporterer om at de kontinuerligt stigende produktionsomkostninger får konsekvenser for prisen på en flaske champagne. Måske ikke i morgen eller i overmorgen, men utvivlsomt indenfor de næste 5 til 10 år.

Corona-krisen har medført et midlertidigt faldende salg af Champagne på godt 40 %, og det betyder at producenterne risikerer at brænde inde med uforholdsmæssigt store mængder. Derfor er der ikke umiddelbart udsigt til prisstigninger på den helt korte bane. Tværtimod er der snarer tale om mulighed for at gøre en rigtig god handel.

Til gengæld synes prisstigninger at være uundgåeligt set i et større perspektiv, og som vininvestor er det særlig interessant. Set over en bred kam rapporteres, der om minimale prisstigninger på godt 13 % i det forgangne årti, men det står i skærende kontrast til produktionsomkostningerne som er steget eksponentielt i samme periode.

Stigende produktionsomkostninger

Markerne i Champagne handles i dag til €1,5 millioner pr. hektar, hvilket gør det til klodens dyreste vinmarker, og omtrent 60 gange så dyr som en typisk vinmark i Bordeaux rapporterer Decanter (kilde SAFER, 2018).

Kiloprisen på druer til champagneproduktion handles til godt €7 i snit og €8 hvis vi taler de bedste champagner. Druerne er dermed steget mere end 80 % i løbet af bare 15 år. Ifølge Lanson, chef de cave Hervé Dantan, så forventer man yderligere prisstigning på druerne i de næste 4-5 år rapporterer Decanter.

Der går cirka 1,3 kg druer til produktion af en flaske champagne, dertil kommer en produktionsproces som er mere kompleks og tidskrævende end nogen anden vinproduktion i verden. Samtidig er Champagne den vintype som kræver længst modningstid inden den frigives, og strenge kvalitetskrav betyder at mængderne er begrænset og til tider ikke eksisterende i enkelte årgange.

Dermed er der opstået en økonomisk uholdbar situation, som med alt sandsynlighed kommer til at tvinge champagnepriserne op indenfor en årrække.

Dom Pérignon er uden tvivl et af de mest genkendelige brands i Champagne og produceres af Moêt & Chandon.

Klimaforandringer og bæredygtighed koster penge

Klimaforandringerne har også sat sit præg på Champagne-området og det manuelle arbejde i marken er mere krævende end nogensinde. I 2016 oplevede man en nærmest katastrofal høst, og det samme var tilfældet 2017, der af flere producenter endda betegnes som den værste nogensinde.

Stigende krav fra omverden om organisk og biodynamisk vinavl medfører stigende omkostninger og faldende mængde. En femtedel af markerne i Champagne er certificeret som værende bæredygtige, og inden udgangen af 2030 er det målet at alle markerne skal være bæredygtige.

Vincent Chaperon, chef de cave Dom Pérignon, er slet ikke i tvivl om at prisen på champagne kommer til at stige, som resultat af udbud og efterspørgsel, og han får opbakning af den tidligere chef de cave Veuve Clicquot, Dominique Demarville, som forudser at champagnepriserne kommer til at stige mere de næste 10 år end tidligere set beretter Decanter.

Champagne power

Faktisk har vi allerede set de første spæde tegn på at champagne begynder at røre på sig. Således var der i 2018 ikke en eneste champagne at finde blandt de 10 bedste i Power 100-indexet hos den engelske vinbørs Liv-ex, mens der i 2019 var hele tre champagner at finde i top-10.

Krug er at finde på fjerdepladsen skarpt forfulgt af Louis Roederer som nummer fem, mens Moët Chandon indtager niendepladsen. Tilmed kan det nævnes, at Salon var det brand af alle som havde størst fremgang på listen. Salon gik fra en placering som nummer 79 i 2018 til en placering som nummer 13 i 2019. Liv-ex Power 100 opgør de stærkeste brands i branchen og inkluderer blandt andet værdi, volumen og handelsaktivitet.

Som champagneelsker skal man ikke gå i panik. Det vil næppe være sådan at priserne stiger voldsomt fra den ene dag til den anden. Tager man investorbrillerne på så er der til gengæld alt mulig god grund til at glæde sig over, at man har champagne i porteføljen. Udsigterne til gevinst på den lange bane har hele tiden været inden for rækkevidde, ikke mindst hvis prisstigninger tager til i hastighed.

Bliv kontaktet af RareWine Invest

Udfyld formularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt - ganske uforpligtende naturligvis.