Investeringstips - Bourgogne - 29. september 2020

Bourgognevin, luksusgigant og en stærk business case: Invester i Clos des Lambrays

Clos des Lambrays er et sandt bourgogneikon, men en fransk luksusgigant har gjort investeringspotentialet enormt, og du kan nå med på rejsen

Clos hentyder til en vinmark, der er omkranset af sten. Og netop der bag stengærdet ligger en ganske særlig vinmark med en ganske unik placering i det allerhelligste af Bourgogne, nemlig Clos des Lambrays. Grand cru-marken, Clos des Lambrays, er i dag næsten et monopol, hvor Domaine des Lambrays ejer over otte hektar af markens totale 8,84 hektarer, hvilket kun lige overlader Domaine Taupenot-Merme nok jord til at fremstille under 300 flasker om året. Historien beretter om en vinmark, der har levet en omtumlet tilværelse helt frem til i dag, hvor den regnes for at være en del af bourgogneeliten – men trods en fantastisk historie og eftertragtelig vin er det først i de senere år, at Clos des Lambrays for alvor er blevet interessant i et investeringsperspektiv takket være en fransk luksusgigant og en af verdens mest velsmurte marketingmaskiner, men mere om det lige om lidt.

Clos des Lambrays gennem historien

Clos des Lambrays kan dateres helt tilbage til 1365, hvor marken første gang omtales i officielle dokumenter. Under den franske revolution blev marken delt op i mange parceller og først samlet igen omkring 1868, hvor negociant Louis Joly opkøbte de enkelte parceller. I slutningen af 1930’erne blev Clos des Lambrays købt af Renée Cosson, der ikke gjorde meget godt for ejendommen. Hun genplantede ikke og lykkedes kun med at lave god vin i de nemme og stærke årgange som fx 1945.

I slutningen af 1970erne købte Saier-familien Clos des Lambrays og begyndte med vinmager Brouin at genplante og skrue op for kvaliteten. Allerede i 1981 blev dette belønnet med en opgradering fra premier cru til grand cru. Da ejendommen skiftede ejere i 1996, forblev Brouin kældermester og vinmager. Han fortsatte en hård kamp for at løfte kvaliteten helt op i superligaen - et potentiale der blev lagt så meget mærke til, at man satsede stort på domænets udvikling for at føre Lambrays helt op blandt de allerstørste i Bourgogne.

Vinmarken Clos des Lambrays – for vinnørderne

Clos des Lambrays er en helt unik grand cru i Bourgogne, hvor næsten hele denne store mark dyrkes af den samme producent. Fordelen herved er, at man kan kombinere de forskellige små parceller på marken og på den måde få fremhævet helheden. Hos Domaine des Lambrays regner man med at have tre primære parceller, som alle giver deres bidrag til den samlede vin. Det giver en vin, hvor harmoni bliver et nøgleord for alle, der har den i glasset. Vinene er fremstillet med lagring for øje, hvor der benyttes en stor andel af stilke under lagringen på nye fade. Det giver en struktur, som er perfekt til den lange lagring.

Clos des Lambrays er noget af den bedste jord, som man kan drømme om til vinproduktion. Beliggende øverst oppe på skråningen i Morey-Saint-Denis kommunen i hjertet af Bourgogne. Med sin høje placering på skråningen er man også i den lyksalige situation, at man sjældent rammes af forårsfrost, som oftere rammer de lavere beliggende marker. I dag står vinmarken flottere end nogensinde, hvor vinstokkene har opnået en god alder. De yngste parceller er med 30 år gamle stokke, og de ældste er nu mere end 60 år gamle.

Domaine des Lambrays i dag

Udover topvinen Clos des Lambrays producerer Domaine des Lambrays fire andre vine, herunder to fra Morey-Saint-Denis samt to parceller på premier cru-marker i Puligny-Montrachet. Men der hersker ingen tvivl om, at det er mod Clos des Lambrays blikket skal rettes, når det gælder investeringspotentiale. Her produceres der nemlig blot 30.000 flasker vin om året. Og selv om dette er relativt meget, set i et burgundisk perspektiv, så er det faktisk utrolig lidt, når vi taler om vin til omkring € 200/fl. I dette prisleje er der uhyrligt mange købere og yngre årgange drikkes, mens traditionen for at gemme disse typer vine til de er drikkemodne ikke er videre veludviklet – en attraktiv situation for bourgogneinvestoren.

Supertanker overtager historisk bourgognedomæne

I 2014 blev det offentliggjort, at det franske luksuskonglomerat Louis Vuitton Moët Hennessy Group (LVMH Group) havde overtaget det historiske Domaine des Lambrays og dermed kontrollen over grand cru-marken Clos des Lambrays, brand og produktion.

LVMH Group er moderselskabet bag en bred palette af luksusmærker, som ,udover de beskrevet i navnet, tæller brands som Dior, Tag Heuer, Belvedere, Krug, Veure Clicquot og mange mange flere. LVMH Group er notorisk kendt for at opbygge, udvikle og vedligeholde luksusbrands, og med en svimlende omsætning på mere end € 53 milliarder i 2019 har man her at gøre med en luksus-supertanker af dimensioner.

Men hvad har dette med investeringsvin at gøre? Det er faktisk ganske simpelt. Med en kæmpevirksomhed som LVMH Group er der ikke noget, der hedder passionsinvestering – det er benhård business, og investorerne skal holdes glade. Det betyder med andre ord, at når LVMH Group går ind i sådan en case, så ser de et potentiale, og har i øvrigt et af verdens største og mest veletablerede marketingapparater med speciale i luksusprodukter til at forløse dette potentiale. Det giver vininvestoren en unik mulighed for at købe op i Clos des Lambrays og lægge sig i kølvandet på supertankeren, der kommer til at gøre alt, som står i deres magt for at påvirke priserne i fremtiden. Det er ikke noget der sker over natten, men det går kun én vej.

Alt dette sker uden at gå på kompromis med brands, historie og arv, da LVMH Group har franske rødder og er bosat i Paris, hvilket giver en naturlig respekt for de forskellige brands værdier – inkl. Domaine des Lambrays’.

Invester i Clos des Lambrays Fantastisk i sin enkelthed: Clos des Lambrays

LVMHs arbejde får priserne til at stige på Clos des Lambrays

Lige nu kan du investere i 2014 og 2016 Clos des Lambrays til hhv. til € 150 og € 160. Kigger vi på seneste årgang, nemlig årgang 2018, er markedsprisen på denne, direkte fra slottet, på ca. € 210 pr. flaske. Kvaliteten er nogenlunde sammenlignelig på de tre årgange, hvis ikke årgang 2015 og 2016 er marginalt stærkere. På den måde er der i dag særligt høj value-for-money at hente i årgang 2014 og 2016, da man som investor både får vine af mindst lige så høj kvalitet og med et par år ekstra på bagen. Samtidig er dette et vidnesbyrd på at LVMH gør, hvad de kan for at presse prisen i vejret på nye frigivelser – noget der vil påvirke priserne på tværs af alle årgange fremadrettet.

2014 og 2016 i Bourgogne – hvilken skal man vælge?

2014-årgangen i Bourgogne er kendt for sin finesse og meget elegante stil. Ikke en årgang med stor tung frugt, men mere ren og præcis frugt. Dette er en klassisk årgang for dem, der ønsker klassisk Bourgogne. En årgang der er meget anerkendt for sine fremragende hvidvine, og hvor rødvinene først nu er begyndt at vise deres egen klasse. For Clos des Lambrays var dette første årgang under det nye ejerskab, men stadig med den gamle kældermester ved roret. En solid årgang med masser af value-for-money.

2016 var en svær årgang i marken for vinbønderne i Bourgogne. I slutningen af april blev store dele af Bourgogne ramt af frost, men netop Clos des Lambrays gik fri grundet sin høje beliggenhed på skråningen. Den voldsomme frost i 2016-årgangen har gjort, at voldsomt reduceret mængde vin kom på markedet som modsvar til en efterspørgsel, der i forvejen er væsentlig højere end udbuddet. Dette er igen med til at presse priserne op på de gode vine, som kom på flaske fra netop denne årgang.

Kritikernes dom over Clos des Lambrays

BurghoundWine AdvocateVinous
201891-9393-95+93-95
2017929392
2016939393+
2015949594
20149493-9592
2013939391

RareWine Invest mener

Investering i Clos des Lambrays er på mange måder investering i en stabil og solid bourgognecase, men samtidig er det ligeså en meget interessant investering i en særdeles spændende business case.

Med LVMH Groups overtagelse af Domaine des Lambray peger alt på, at man fra den franske luksusgigant ser et enormt og uudnyttet potentiale i det historiske bourgognedomæne. LVMH har både kapacitet og vilje til at løfte luksusbrands til nye højder, og hvis man kommer til at se det samme arbejde med Domaine des Lambrays, som vi har set med de øvrige af LVMHs brands, så er der umiddelbart intet loft for mulighederne. 

Det betyder at du, som vininvestor, nu har mulighed for at ligge dig i kølvandet på luksussupertankeren og nyde godt af et massivt marketingsapparat med formålet at løfte Domaine des Lambray og dermed topvinen Clos des Lambrays til hidtil usete højder.

Noget af arbejdet synes allerede at kunne aflæses i prisforskellen på hhv. årgang 2014 og 2016 samt på årgang 2018, hvor seneste årgang er markant dyrere, uden at være af højere kvalitet og trods den helt unge alder.

Hvis du tror på potentialet i en sådan businesscase er dette din mulighed for at komme med tidligt ombord.

Invester i Clos des Lambrays

Kontakt os via kontaktformularen herunder hvis du ønsker at investere eller høre nærmere om dine muligheder.

ÅRGANGVINVOL.PAKNINGPRIS*
2014Clos des Lambrays750OC6€ 150
2016Clos des Lambrays750OC6€ 160
*Alle priser er i EUR ex. told, afgift og moms ved levering til toldoplag. Priser inkl. told, afgift og moms sendes på forespørgsel. Vinene sælges kun i hele kasser, medmindre andet er angivet og prisen er pr. flaske. Mindste ordrestørrelse € 2.500. Forudsætter en samlet portefølje på min. € 10.000 (75.000 kr.). Prisen på disse vine kan have ændret sig siden udgivelsen af denne artikel.

Bliv kontaktet af RareWine Invest

Udfyld formularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt - ganske uforpligtende naturligvis.