Artikler - RareWine Academy

Salon champagne er så rent, som champagne kan være

Salon – alene navnet kan fremkalde gåsehud hos enhver champagnekender. Mikroproduktion og skyhøj kvalitet giver et enormt investeringspotentiale.

Enestående Salon er i sandhed en ener i Champagne. Én mand, én vision, én druesort, høstet i én og samme landsby og fremstillet på druer fra én årgang.

Eugène-Aimé Salon har skabt en vin baseret udelukkende på chardonnay og med en mission om at være kompromisløs hvad angår kvalitet. Alle druer er høstet i den anpriste landsby Mesnil-sur-Oger, og produktionen tæller kun årgangschampagnen Salon Cuvée S, som udelukkende bliver sendt på markedet i de årgange, der lever op til de kompromisløse kvalitetskrav.

Salon er ikke bare historien om en mand og en mission. Salon er ærkeeksemplet på, hvordan man skaber en helt unik stil og en af de mest interessante champagner for både nørder, romantikere og investorer. Salon er tilmed eksemplet på, hvordan de rigtige investorer kan tage nørderiet og hypen til helt nye højder.

Historien om Salon Champagne

1905 var året hvor Eugène-Aimé Salon fremstillede sin første årgang af Salon Champagne. Han var først og fremmest forretningsmand, men hans kærlighed til gastronomi og vin fødte idéen hos ham. De første årgange fremstillede han kun til egen fornøjelse og til sine gæster.

I 1920 grundlagde Eugène-Aimé Salon huset Salon Champagne og begyndte at sende de første vine på markedet. De første årgange var meget små og blev kun serveret for hans egen omgangskreds. Da 1920erne blev festlige i Paris og for de høje sociale lag, som Engène-Aime tilhørte, startede salget på de bedste steder i Paris også. Restauranten Maxim’s var stedet, hvor alle de rigtige mennesker ville ses og se hinanden an. På de bedste borde så man Salon Champagne stå som et klart signal om, at man var med på de nyeste trends i byernes by.

Det var et langt og sejt træk for Eugènie-Aimé Salon at etablere Salon Champagne, og ikke mindst hans evindelige stædighed skal nok tilskrives, at Salon er på markedet den dag i dag. Hans passion var netop kompromisløshed, og derfor blev Salon kun sendt på markedet, når han fandt kvaliteten tilfredsstillende. Helt frem til sin død i 1943 blev Salon drevet på netop denne måde.

Midt i endnu en krigstid måtte Eugènie-Aimés søster overtage driften af Salon Champagne. Det var en vanskelig tid, Frankrig og resten af verden gik i møde i disse år. Søsteren havde ikke den store interesse i champagnehuset, men lod kældermesteren tage sig af den daglige drift. Det primære salgssted frem til 1950’erne forblev restauranten Maxim’s i Paris. I disse år startede eksporten så småt til Europa, men det var først helt fremme i 1983, at de første kasser blev eksporteret over Atlanten til USA.

I 1968 blev Salon Champagne solgt til Dubonet-Cinzano, der har rødder i spiritusindustrien. På denne måde blev de en del af Pernod-Ricard koncernen i en årrække. Det var ikke det rette sted at være, når fokus var så entydigt på høj kvalitet i små mængder af et enkelt produkt. I 1989, året efter den fantastiske 1988 årgang, blev Salon så handlet for sidste gang – måske. Champagnehuset Laurent-Perrier slog til og købte Salon. Nu var det igen tid til kompromisløs kvalitativ tilgang til produktion.

Salon er et stykke historie: Den første Blanc de Blancs på markedet

Da Eugènie-Aimé Salon begyndte at fremstille champagne af ren chardonnay, gik han imod en gammel norm i Champagne. En norm startet af selveste Dom Pierre Pérignon nogle århundreder forinden med at blande pinot noir i vinen. Stilarten med ren chardonnay går i dag under navnet Blanc de Blanc; hvid (vin) af hvide (druer) og er altså opfundet af Eugènie-Aimé Salon.

På daværende tidspunkt var den generelle opfattelse i Champagne, at der burde blandes pinot noir eller pinot meunier i vinen for at skabe den helt rette balance.

Læs mere om fremstillingen af champagne her: Kunsten at fremstille Champagne

Druerne til Salon kommer fra celebre Mesnil

Alle druerne til Salon Champagne kommer fra landsbyen Mesnil-sur-Oger, der er klassificeret som grand cru for chardonnaydruer. Landsbyen er beliggende i Côte de Blancs og udtrykker det optimale for chardonnay til mousserende vin. I selv samme landsby finder man druerne til en lang række af de absolut bedste champagner på markedet, herunder den mark, der leverer druer til Krugs legendariske enkeltmarkschampagne Clos du Mesnil. 

Jardin de Salon både lyder godt og er godt. Jardin de Salon er navnet på en lille mark, som altid har leveret rygraden i Salon Champagne. Marken er blot én hektar stor, hvorpå der gror chardonnay til Salon. Marken blev tilplantet tilbage i 1905, men blev desværre genplantet i 2002 grundet sygdom, der ødelagde de gamle vinstokke. I dag fremstilles Salon Champagne af druer fra denne mark samt 19 andre marker i Mesnil-sur-Oger. Oprindeligt var der 20 små druedyrkere, der leverede druer til Salon, men i 1971 opkøbte Krug Champagne enkeltmarken Clos du Mesnil, som dermed ikke længere leverer druer til Salon. De resterende 19 dyrkeres familier har alle arbejdet sammen med Eugène-Aimé Salon i starten af det 20. århundrede.

Invester i Salon

Nutidens Salon Champagne

Laurent-Perrier har fra starten ønsket at bevare den unikke position, Salon har skabt i markedet. Frem til år 2000 var der kun frigivet Salon Champagne fra 37 årgange. Med et konstant forbrug medfører det, at der er ganske få modne flasker tilgængelige på markedet til at mætte den enorme efterspørgsel. Dette er især interessant, hvis man ser på champagne med de spekulative briller.

Den næste årgang, der kommer på markedet, bliver 2012, som er den sjette siden årtusindskiftet. Med en samlet produktion i en almindelig årgang på 60.000 flasker er der ikke mange flasker på markedet til det verdensomspændende og storhungrende publikum. 

I dag drives Salon Champagne sammen med søsterhuset Delamotte, som aftager druer og vin i de ikke frigivne årgange. De to huse drives af Didier Depond og kældermester Michel Fauconnet, der også er kældermester hos Laurent-Perrier.

Som et kuriosum kan nævnes, at den nu legendariske årgang 2008 helt fra start fremstod som noget ganske specielt med en perfekt balance og tårnhøj syre. Det er utvivlsomt en vin til fremtidige generationer. Af den grund valgte man kun at tappe på magnumflasker, hvilket er det optimale for udviklingen af champagne. Der blev kun tappet 8.000 magnumflasker, så det er med sikkerhed den mest sjældne Salon i nyere tid – og den eksisterer altså kun på magnum, hvilket i sig selv gør den uhyre attraktiv til investering.  

Salon-800x600px.jpg

Produktionsmetoder og manglende kælderarbejde hos Salon

Kælderarbejdet spiller ofte en stor rolle i fremstillingen af champagne. Her har kældermesteren nemlig mulighed for at vise alle sine talenter. Dette er i høj grad med til at skabe mange af de stilarter, man kender i dag hos andre store champagnehuse. Tænk bare på fadlagring hos Bollinger eller blandingen af mere end 100 vine hos Krug.

Hos Salon bryder man igen med traditionerne for området. Her er det kun én vin, der fremstilles ­– nemlig Cuvée S, hvor mindst muligt skal have indflydelse på de råvarer, der kommer ind fra marken.

Alle druer høstes i hånden og presses straks. Gæringen foregår i ståltanke, hvilket har været tilfældet siden 1970’erne. Det bevarer alle druens kvaliteter til den endelige vin. Vinen blokeres, således den ikke gennemgår malolaktisk konvertering, og den beholder herved den naturligt forekomne æblesyre i vinen. Det giver mere rankhed, højere syre og længere holdbarhed. Det gør også, at vinen som ung kan være mindre tilnærmelig, men udviklingspotentialet er til gengæld enormt.

Vinen fra Jardin de Salon blandes sammen med de parceller, der er indkøbt fra gamle kontrakter i landsbyen. Hver enkel parcel med gamle druer leverer en stabil høj kvalitet. Kun det bedste blandes sammen og går i flaskerne til årets udtryk af Salon Champagne Cuvée S. Herefter lægges flaskerne i kælderen til den klassiske andengæring på flaske.

Inden degorgering ligger Salon mellem 8 og 12 år i kælderen for at få tilføjet den ekstra kompleksitet, der kommer fra lagringen med bundfald i flasken. Lagringstiden bestemmes af kældermesteren i forhold til smagen. Ingen årgange degorgeres med mere end 8 gram per liter, da man ønsker at bevare vinens struktur.

Efter degorgering ligger champagnen i kælderen i yderligere et par år for at samle sig, inden den kommer på markedet. Ingen processer forceres, da man kun ønsker at vise det bedste frem. Hos Salon Champagne værner man om historien og har stadig eksemplarer fra de fleste årgange liggende i det dybe bibliotek. Det er vine, som har et langt udviklingspotentiale, og som kun bliver bedre med årene.

De bedste årgange af Salon

Der er ikke en dårlig årgang af Salon Champagne. Der fremstilles kun én vin, og den frigives kun i exceptionelle årgange. Når det er sagt, er der altid diamanter, der skinner lidt mere end andre diamanter. 2008, 2002, 1996, 1988, 1979, 1961 står alle lidt klarer i lyset end de andre sjældne ”diamanter”, der er frigivet med års mellemrum.

Endnu mere imponerende er det, at hver gang en af de gamle årgange med mere end 40 år på bagen åbnes, giver det store smagsoplevelser til de få, der får muligheden. Netop den imponerende holdbarhed er med til at øge interessen for Salon Champagne hos vininvestorer fra hele verden, der også nyder godt af den begrænsede produktion og den enorme efterspørgsel. Salon er i den grad enestående og har en enorm fanskare over alt i verden.

Læs også vores historie om, hvordan Champagne udvikler sig: Hvor længe kan champagne gemmes?

 

Bliv kontaktet af RareWine Invest

Udfyld formularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt - ganske uforpligtende naturligvis.