Artikler - Champagne - 6. september 2023
Champagneinvestering i mere end 5 år | Storsindede afkast har sat scenen
Den boblende investeringsk¬ategori har fået et gevaldigt boost de seneste år, og særligt seks huse har vist formidabelt format.
Champagne: De raffinerede boblers hjemstavn. Vin-Connaisseurens yndede rejsemål. Investorens eldorado. Champagne er en region i Frankrig, hvorfra der i flere århundrede er blevet produceret mousserende vin, og kun hvis vinen kommer herfra, må den få den eksklusive betegnelse: Champagne.
For nyligt kunne du læse artiklen Top 5 Bourgogne-investeringer de seneste fem år her på kanalen. I den plæderede vi for, at mens verden glanede ved Bordeaux, begyndte vi at anbefale Bourgogne som det nye investeringsmekka. Da så vinverden gik burgundisk begyndte vi at se mod Champagne, hvor kvaliteten er høj, mens prisen endnu ikke afspejlede det faktum. Priserne er siden kommet stærkt efter det, men de er endnu ikke på niveau med deres kvalitetspendanter fra Bourgogne.
Champagnekategorien har fået et gevaldigt boost de seneste år med markante afkast som resultat. Herunder kan du se performance-eksempler fra seks af de absolut største Champagnehuse. Seks eksempler, der alle er repræsentative for deres stærke brand. Fælles for dem alle er, at de har været under administration af RareWine Invest i fem eller flere år, hvilket også betyder, at de nyeste frigivelser fra husene ikke er repræsenteret i artiklen her, om end flere af dem allerede har performet flot.
Det er også værd at bemærke, at flere frigivelser fra samme Champagnehus sagtens kan have leveret lige så flotte afkast som de, der er repræsenteret herunder. Følgende er blot valgt for at illustrere den tendens, vi har være vidne til det seneste halve årti.
2005 Jacques Selosse Millesimé: +278%
Da Anselme Selosse overtog Champagnehuset Jacques Selosse fra sine forældre, havde de færreste nok troet, at han egenhændigt ville revolutionere Champagne. Det gjorde han, og han tilskrives den store grower movement, der siden har infiltreret Champagne. Med Anselme kom et kvalitetsløft og et markant større fokus på det enkle terroir. Champagnehuset Jacques Selosse er indbegrebet af ekstremt høj kvalitet og ekstremt lavt udbud. Derfor er det ikke underligt, at netop Selosse-Champagne har set nogle af de højeste afkast de seneste år.
På fem år er 2005 Jacques Selosse Millesimé steget 278%, hvilket svarer til et gennemsnitligt årligt afkast på 30%. Den får 96 point fra Richard Juhlin, 95 point fra Wine Advocate og 96 point fra Vinous. Indtil 2007 var Millesimé en blanc-de-blancs lavet af druer fra to små parceller, men i dag kan en Millesimé indeholde vine fra hvilken som helst parcel – druerne skal blot være gode nok. Der produceres kun i omegn af 4.000 flasker pr. årgang, hvorfor en Millesimé er ekstremt sjælden – og også ekstremt eftertragtet. Heraf de store prisstigninger.
2002 Salon: +225%
Enhver champagneconnaisseur er bekendt med Champagne Salon, hvis karakteristiske og iøjnefaldende gyldne ”s” danner forgrund på en flaskegrøn etikette. Eugénie-Aimé Salon skrev sig ind i historiebøgerne, da han skabte den allerførste Blanc-de-Blanc. En Blanc-de-Blancs der kun frigives i exceptionelle årgange, og tilmed kun frigives i 60.000 eksemplarer pr. årgang. Der findes i sagens natur ikke dårlig Salon, hvorfor den selvsagt frigives med massiv iboende efterspørgsel.
Salon når sjældent at melde sin ankomst på vores investeringsflade, før den placeres i porteføljer, og det er i virkeligheden meget sigende for, hvorfor priserne på alle Salon-frigivelserne generelt har performet flot de seneste år. På fem år er 2002 Salon steget 225%, hvilket svarer til et gennemsnitligt årligt afkast på 27%. 2002 Salon får 97 point fra Vinous, 95 point fra Wine Advocate og 96 point fra Richard Juhlin, hvorfor den på tværs af point fra de tre kritikere lander på 96,8 point – og den ser sig dermed kun slået af de legendariske årgange 2008 og 1996.
2009 Louis Roederer Cristal: + 138%
Foretages en hurtig søgning på ’Cristal’ på rarewineinvest.com bliver sidens ellers blåtonede farveunivers erstattet af et gyldent folie-skær, der kendetegner den ikoniske Cristal-flaske fra det hæderkronede Champagnehus Louis Roederer. Cristal er en investeringsfavorit, hvilket mestendels skyldes et næsten konsekvent højt niveau, og flot afkast-performance. For syv år siden bliver første vurdering på 2009 Cristal noteret i vores system, og siden er prisen steget 138%, hvilket svarer til et gennemsnitligt årligt afkast på 13%. 2009 Cristal får 96 point fra Vinous, 95+ point fra Wine Advocate, 97 point fra James Suckling, og 97 point fra Champagnegururen over dem alle – Richard Juhlin.
Hvis du nu sidder og undrer dig over, hvorfor 2009 Cristal hives frem i eksemplet her fremfor den allerede legendariske 2008 Cristal, skyldes det to ting. Med 2009 Cristal var det første gang, Louis Roederer lancerede en årgangschampagne uden for kronologisk rækkefølge. Således blev 2009 Cristal frigivet to år før 2008 Cristal, fordi husets vicepræsident og chef de cave Jean-Baptiste Lécaillon mente, 2008 havde brug for mere tid på gæren. Anden grund er, at der eksisterede en ekstremt stor hype omkring frigivelsen af diverse 2008-champagner, hvorfor frigivelsespriserne også tog et hop op. På fem år er 2008 Cristal således steget 51%, hvilket svarer til et gennemsnitligt årligt afkast på 9%. Og selvom dette bestemt er bestået, har 2009 Cristal bare (indtil nu) performet lidt bedre, hvorfor den er fremhævet her.
Vidste du i øvrigt, at Cristal blev skabt, fordi Zar Alexander II af Rusland ønskede at få den bedste champagne, verden endnu havde set? Han regerede desuden i en tid, hvor attentat-trusler var allestedsnærværende. Derfor skulle flasken være fremstillet af klar krystal, så det hurtigt kunne spottes, om flaskens indhold var forgiftet. Flaskens bund skulle desuden være flad, så der ikke kunne gemmes en bombe her. Og så skulle etiketten selvfølgelig være lavet af guld – en zar værdig. Historien om Cristal er mageløs, og selvom flasken ikke længere er lavet af krystal og etiketten ikke længere er lavet af guld – så er Cristal stadig blandt verdens bedste champagner.
2004 Comtes de Champagne: +109%
“Taittinger seems to be on a huge tear of late. The wines have never been better” Antonio Galloni, Vinous, i forbindelse med vurderingen af 2004 Comtes de Champagne.
Taittingers historie strækker sig helt tilbage til 1734, hvor Jacques Fourneaux grundlagde huset, og i dag troner de som et af Champagnes store og hæderkronede huse. De er kendte for at producere nogle af de fineste champagner i verden og kvaliteten er skyhøj. Husets prestigecuvée er Comtes de Champagne – en blancs-de-blanc, der bider skeer med de absolut bedste champagner i verden.
2004 Comtes de Champagne får 96 point fra Vinous, 96 point fra Wine Advocate og 96 point fra Richard Juhlin. I dette årtusinde har kun 2008 Comtes de Champagne fra den store benchmarkårgang fået mere end 96 point fra Richard Juhlin, hvilken blot understreger kvaliteten af årgang 2004. På fem år er 2004 Comtes de Champagne steget 109%, hvilket svarer til et gennemsnitligt årligt afkast på 16%.
Dom Pérignon P2 1996: +98%
Når verdens store champagnebrands skal oplistes, er der ikke nogen tvivl om, at Dom Pérignon tager titlen som den allermest populære i bred forstand. Den karakteristiske skjoldformede etikette har fundet vej til mange natklubber i tidens løb, og stort konsum på daglig basis er derfor et iboende element i Dom Pérignons Millesimé-frigivelse.
Dom Périgon er et verdenskendt brand, og markedsføringen tager bestemt ikke skade af, at Dom Pérignon i dag er ejet af verdens største luksuskonglomerat LVMH Group, der selvsagt altid er på jagt efter profit. Dom Pérignon har selvfølgelig ikke opbygget berømthed ved at bygge luftkasteller – deres berømmelse er kommet, fordi kvaliteten er i top. Og her har du de tre vigtigste ingredienser for en god investering: Stort konsum, høj kvalitet og stor efterspørgsel.
Dom Pérignon er da også et champagnebrand, der ofte troner frem hos RareWine Invest – i mange forskellige afskygninger, om end deres Millesimé er den mest hyppige. Dom Pérignon P2 1996 er på 5 år steget 98%, hvilket svarer til et gennemsnitligt årligt afkast på 15%. P2 er en betegnelse for en sent degorgeret version af Dom Pérignon Millesimé. P2 frigives efter 15-18 år, og det er derfor ikke en frigivelse, verden får glæde af særligt ofte.
Dom Pérignon P2 1996 får 97 point fra Vinous, 95+ point fra Wine Advocate og hele 97 point af champagneeksperten Richard Juhlin, hvilket er den højeste score, han nogensinde har tildelt en Dom Pérignon P2.
1998 Krug vintage: +82%
Den kyndige champagnekender har selvfølgelig for længst regnet ud, at Krug også figurerer i denne artikel. Krug resonerer kvalitetstungt i Champagneland og har for længst cementeret fortjent status som en af de absolut førende producenter netop her.
Ligesom hos Dom Pérignon er Krug ejet af LVMH Group, og Krug er en af deres kronjuveler. Og ligesom med Dom Pérignon, har Krug opnået deres store berømmelse, fordi kvaliteten af deres champagner er uanfægtelig. Det er selvsagt også derfor, Krug er en kærkommen investeringsfavorit hos RareWine Invest – uanset frigivelse – uanset årgang.
Eksempelvis har 1998 Krug Vintage på fem år givet et afkast på 82%, hvilket svarer til et gennemsnitligt årligt afkast på 13%. Den scorer 94 point fra Vinous, 95 point fra Wine Advocate og 96 point fra Richard Juhlin. Krug Vintage frigives kun i de årgange, hvor kvaliteten er sublim. Det vurderes desuden af Wine Advocate, at 1998 Krug Vintages drikkevindue strækker sig fra 2012-2038. Her har vi altså at gøre med en vin, der får flotte point. En vin, hvis mængder formentligt er væsentligt reduceret fra markedet. Samt en vin, hvis lange levetid taler lige ind i investorens favør. Og som bekendt ses de største prisstigninger for alvor, når mængderne er forsvundet fra markedet.
Fremtiden Champagneinvestering – hvad kan vi forvente?
Det kan ikke være gået nogens næste forbi, at verden befinder sig i en økonomisk turbulent tid, og det påvirker selvsagt også vinindustrien. Der hersker dog stadig nogle vedvarende mekanismer i Champagnekategorien, hvilket blandt andet tæller en vedvarende ubalance mellem udbud og efterspørgsel.
Bloomberg beretter, at LVMH’s markedsværdi har oversteget 500 milliarder dollars, og de er dermed den første europæiske virksomhed, der når den milepæl. Årsagen skal blandt andet findes i den stærke euro, men især også i et blomstrende marked for luksusvarer i Kina. Analyse- og konsulentfirmaet GlobalData forudser deslige, at markedet for vin vil fordobles i Kina inden 2026. Denne vækst skyldes især, at Kinas Millennials og Generation Z bliver morgendagens vindrikkere, som deres købekraft tiltager.
Ifølge Champagne bureau blev der i øvrigt i 2022 sendt mere end 33 millioner flasker champagne til USA. Værdimæssigt steg eksporten alene til USA med 58%. Læg hertil at de samlede forsendelser af champagne på verdensplan steg 6,6 milliarder dollars, hvoraf USA drak for tæt på 1 milliard. Og selvom USA synes at sidde tungt på tronen, og Kina ifølge Union des Maisons de Champagne kun var det 14. største eksportmarked for Champagne i 2021, er det interessant at følge udviklingen på det kinesiske marked jævnfør ovenstående forudsigelse.
Champagne er et dominerende luksusprodukt kendetegnet ved stort konsum. Desuden er de sjældne high-end-grower-champagner genstand for massiv interesse fra verdens connaisseurs. Læg hertil, at champagne har et ekstremt gemmepotentiale, og som mængderne stille og roligt reduceres fra markedet – des mere vil prisen på sigt stige. Vi anbefaler således fortsat champagne som en langsigtet investering – også selvom inflationen for en stund giver prisstigningerne en pause.
Champagneinvestering i mere end 5 år
VIN | 5 ÅRS AFKAST | ANNUALISERET |
---|---|---|
2005 Jacques Selosse Millesimé | 278% | 30% |
2002 Salon | 225% | 27% |
2009 Louis Roederer Cristal | 138% (7 år) | 13% |
2004 Comtes de Champagne | 109% | 16% |
1996 Dom Pérignon P2 | 98% | 15% |
1998 Krug vintage | 82% | 13% |