Artikler - RareWine Academy
Marchesi Antinori – Italiensk finesse i 26 generationer
Verdensberømte signaturvine som Tignanello, Solaia og Guado al Tasso, nedarvet vintalent og succesfulde chokbølger er blot en flig af det, der kendetegner Antinori.
“Ancient family roots play an important part in our philosophy, but they have never hindered our innovative spirit”
- Piero Antinori
Marchesi Antinori er en af de mest ansete familier i Italien, og de er berømte og berygtede for deres urokkelige fastholdelse af traditioner, der går århundrede tilbage. Og på samme tid lader de, netop som Piero Antinori påpeger i ovenstående, ikke traditionen stå i vejen for innovationen.
Marchesi Antinori har sat sig tungt på verdens vinscene, og fra generation til generation har de arbejdet på at vedligeholde og udvikle husets værdier, vinpassion og kvalitet. Deres succes bygger på en nysgerrig tilgang – en nysgerrighed på, hvad fremtiden bringer om 10, 20 og 30 år. Morgendagens vintrends, om man vil.
”I always say it has taken a long time to build, but it takes a second to destroy everything”,
- Allessia Antinori
Nysgerrigheden er rodfæstet i et solidt bunddække af erfaring, ekspertise og kvalitet, og selvom Marchesi Antinori er innovative, sætter de intet over styr. Dyk ned i historien om mageløse Marchesi Antinori, der har raffineret sine vine gennem adskillige menneskealdre.
Marchesi Antinori – indbegrebet af Italiensk finesse
Marchesi Antinori! Det bliver næsten ikke mere Italiensk end det. Siden det 18. århundrede har familien haft retten til at bruge titlen ”Marchesi/marquis”, der i Italien er en nobel titel, der rangerer over greve og under prins. Rinuccio di Antinori er den først registrerede Antinori i historien – registreret som vinproducent fra Castello do Combiate i Toscana. Rinuccios vine opnåede et godt ry i slutningen af 1100-tallet, men familien rykkede videre til Firenze og begyndte af økonomiske årsager at fokusere på silkevævning og bankvirksomhed i stedet.
Men talentet for vin blev heldigvis nedarvet gennem generationer. I 1385 blev Giovanni di Piero Antinori nemlig medlem af ”Arte Fiorentina dei Vinattierie” – The Florentine Winemakers’ Guide. Det er derfor her, familiens vinhistorie for alvor tager sit udspring, om end Rinuccio plantede det første frø, og i dag har Marchesi Antinori markeret sig på den internationale vinscene. Ligesom de markerede sig på den italienske kunstscene samt i de litterære kredse.
Antinori-familien har historisk haft stor indflydelse i Italien – særligt i Firenze. Her ligger Palazzo Antinori, der blev bygget mellem 1461 og 1469 tegnet af Giuliano da Maiano. Det blev opført under navnet Palazzo Boni, men da Niccolò di Tommaso Antinori købte stedet i 1506 blev Boni selvfølgelig erstattet af Antinori. Niccolò di Tommaso Antinori var på denne tid en af de mest indflydelsesrige personer i Firenze. Siden har adskillige medlemmer af Antinori-familien gennem tiden boet på Palazzo Antinori og benyttet det som deres hovedkvarter.
Det er også i stueetagen af Palazzo Antinori, Cantinetta Antinori siden 1957 har ligget. Cantinetta Antinori er en af de mest profilerede spisesteder i Firenze, og vinkortet tilbyder selvsagt et stort udvalg af vine fra Marchesi Antinoris egne marker. Palazzo Antinori er ifølge familiens eget udsagn både et historisk varetegn, samt et symbol på gamle traditioner og en kontinuerlig udvikling af familiens egen historie. Det er ikke mange virksomheder, der kan pynte sig med 6 århundredes erfaring – Marchesi Antinori kan, og de er dermed i skrivende stund den 10’ende ældst ejede virksomhed i hele verden.
Niccolò Antinori og Guado al Tasso
Det er særligt Niccoló og hans efterkommere, der omtales, når Antinoris nyere historie foldes ud – og det er selvsagt fordi, det er dem, der i nyere tid har haft allerstørst indflydelse på husets verdensomspændende succes. I 1928 lavede Niccoló sin første Chianti – han ønskede at skabe en vin i høj kvalitet, der kunne gemmes og blive bedre med tiden – og således blev Villa Antinori Rosso en realitet – og at Chianti skulle kunne lagres og udvikle sig, var på daværende tid en ny tanke.
I 1931 giftede Niccolò Antinori sig med Carlotta Della Gherardesca, og i medgift fik hun det stykke land i Bolgheri, verden i dag kender som Guado al Tasso Estate. Familien besluttede at avancere vindyrkningen her, og Guado al Tasso er i dag et stort internationalt referencepunkt for vin i meget høj kvalitet.
Niccolò blev i 1952 æret med titlen som Cavaliere del Lavoro, og i 1995 fik Piero Antinori samme hæder, som sin far. Det er en prestigefyldt anerkendelse, der tildeles Italienske borgere, der har præsteret noget enestående inden for landbrug, industri, handel eller håndværk.
Marchesi Piero Antinori: Fra air force til Antinori CEO
I 1966 gik Niccolò på pension og overlod Marchesi Antiniori til sin ældste søn Piero på blot 28 år. Men faktisk var det slet ikke Pieros oprindelige plan. Han var nemlig ved at forberede sig til at entrere det italienske luftvåben, da hans far kaldte på assistance.
Arno-floden var gået over sine bredder, og Firenzes gader tog modvilligt mod de store vandmasser – heller ikke kælderen i Antinoris hovedkvarter gik fri, og vandmasserne ødelagde hundredvis af dyrebare flasker. Men faktisk var en naturkatastrofe det mindste problem.
Antinoris kunder blev syge, og sygdommen kunne spores til et forkert kemikalie, der uheldigvis var blevet anvendt som konserveringsmiddel i et parti af husets vine. Det førte selvsagt til tilbagekaldelser af vin samt utilfredse og usikre kunder. Niccolò påtog sig det fulde ansvar og besluttede at trække sig, så virksomheden kunne få en ny start – med en ny Antinori i spidsen.
Og sådan gik det til, at Piero måtte overtage dirigentstokken fra sin far, og glemme sin drøm om det italienske luftvåben. En beslutning, Piero dog aldrig har fortrudt.
Tignanello sendte chokbølger gennem støvlelandet
Piero startede sin nye stilling med at genskabe tilliden mellem Antinori og husets kunder – med succes. Og fordi Piero har et iboende og måske endda nedarvet drive for innovation, begyndte han snart efter damage control at eksperimentere med malolaktisk gæring. Her fandt han ud af, at den traditionelle Toscanske metode ”Governo all’Uso Toscano” med en sekundær fermentering til at reducere syreniveauet blev overflødig, hvis den malolaktiske gæring blev anvendt.
Og det var med den opdagelse, at Piero for alvor forstyrrede konventionerne for vinfremstilling i Italien. I 1971 skabte han og husets ønolog Giacomo Tachis nemlig den ikoniske Tignanello – netop via malolaktisk gæring og lagring i franske egetræsbarriques.
I 1975 gik de skridtet videre, da de tilføjede Bordeaux-sorter og fjernede de grønne druer fra blendet. Grønne druer, der var nødvendige for at få betegnelsen Chianti Classico.
Det blev dermed den første Sangiovese-vin, der blev lagret i barriques. Den første røde vin, der blev blandet med utraditionelle i nogens øjne forbudte udenlandske sorter, og den første vin i Chianti Classico, der ikke indeholder grønne druer. Der var ramaskrig i støvlelandet, men Tignanello blev et vendepunkt for Italiensk vinfremstilling, og Tignanello betegnes i dag som en af de første såkaldte Supertoscanere – om end ikke dén første, hvis titel Sassicaia triumferende løb med.
Sejrrigt slægtskab: Sassicaia, Ornellaia og Masseto
Pieros moster arvede et stort gods nær Bolgheri. Hun var ligeledes gift med en frankofil adelsmand ved navn Mario Incisa della Rochetta, som særligt kastede sin kærlighed på vine fra Bordeaux. Derfor var det nærliggende for parret at plante fransk Cabernet Sauvignon på de arvede vinmarker, der var ideelle til den utraditionelle drue, men ideel til at skabe franske vine til eget forbrug. De døbte vinen Sassicaia, og i 1968 spurgte de Piero, om han ville markedsføre Sassicaia.
Det ville han godt, og sådan forblev det, indtil Mario døde 15 år senere, hvorefter hans søn overtog forvaltningen. En nærmest ukendt vinregion i Italien havde formået at lave bordeaux-inspireret vin, der gav Bordeauxvinene kamp til stregen…
… Sassicaia har desuden en prominent nabo. Navnet er Ornellaia, hvis topvin tager navn efter huset. Den første Ornellaia blev præsenteret i 1985, og stifteren Lodovico er nevø til Mario Incisa della Rocchetta. Lodovicos efternavn er Antinori, og hans bror hedder Piero. Ornellaia er i dag et af de mest respekterede vinhuse i Toscana. Og selvom Lodovico i 2002 solgte Ornellaia til Napa Valley-stjernen Robert Mondavi (for efterfølgende at blive solgt til Frescobaldi-familien i 2005), er det stadig påfaldende, at en Italiensk familie forgrener sig og spreder eksklusiv vinmagi på flere destinationer.
Ydermere: I samråd med André Tchelitscheff besluttede Lodovico Antinori intuitivt at plante merlot-stokke på sit lerholdige Masseto-lod. Og intuitionen bar frugt. Masseto er endnu en supertoscansk succes, der i dag har fået kult-status blandt verdens vinelskere – da først de 100 point kom til 2001 Masseto fra James Suckling.
Og så kom Solaia – Antinoris anden superstjerne
Der er ikke nogen tvivl om, at Antinoris absolutte signaturvine er Tignanello og Solaia, der kommer fra vinmarker på den samme bjergside. De beskrives begge som blandt de mest indflydelsesrige vine i Italiens vinhistorie.
Solaia så første gang dagens lys i 1978, og den indeholdt ved første frigivelse 80 % Cabernet Sauvignon og 20 % Cabernet Franc – senere blev også Sangiovese introduceret til Solaia-blendet. I 2000 blev 1997 Solaia udnævnt som Wine of the Year af Wine Spectator, og det skabte overskrifter i hele vinverden med massiv interesse til følge. Piero Antinoris succes som resultat af leflen med Chianti Classicos traditioner blev en inspiration for andre Italienske vinproducenter, og flere begyndte at eksperimentere.
Der kom en, der kom to, der kom….
Succes kommer sjældent over natten, og bag Antinoris farverige succeshistorie ligger også stor modgang, massive mængder flid og selvfølgelig en nedarvet sans for forretning, der ved flere lejligheder har båret frugt. Nøglen til succes ligger selvfølgelig også i at være innovativ og altid være et skridt foran sine konkurrenter.
Antinori er oprindeligt baseret i Chianti, men det har ikke afgrænset deres horisont, og de har gennem årene udvidet deres territorie med adskillige ejendomme blandt andet i Montepulciano, Bolgheri, Maremma Toscana, Cortona og Montalcino. I Piemonte står de bag Prunotto og Tenuta Montenisa. I Umbrien med Castello della Sala og i Puglia med Tormaresca. Men hvorfor holde det inden for Italiens grænser? Antinori har også erhvervet Antica i Napa Valley, Col Solare i Washington, Stag’s Leap Wine Cellars i Napa Valley, Haras de Pirque i Chiles Maipo Valley – og flere til.
Få det fulde overblik af Antinoris ejendomme og vine her.
Endnu et traditionsbrud
I Italien var der i mange år en tradition om, at et vinhus skulle gå i arv til mandlige arvinger. Piero Antinori fik tre døtre, og fordi han ikke troede, de havde interesse i at overtage familiedomænet, solgte han i 1981 en andel af Antinori-dynastiet til en bryggerivirksomhed med hovedsæde i Storbritannien. Først ti år senere gik det op for Piero Antinori at hans døtre faktisk delte hans store passion for vinfremstilling, hvorfor han besluttede at købe sine andele tilbage og bryde den mandlige arvetradition.
Antinori i 26. generationer
I dag står Albiera, Allegra og Alessia Antinori i spidsen for familievirksomheden Antinori, og de repræsenterer 26. generation. Ifølge Alessia er husets DNA en unik blanding af Toscanske traditioner, der går århundrede tilbage, samt et stort fokus på også at imødekomme og inkorporere moderne innovation i deres vinfremstilling. Alle tre døtre spiller i dag en vigtig rolle, og de varetager hver især nogle af husets individuelle interesser, der tilsammen er essensen af Antinori.
De tre piger blev fra en meget tidlig alder involveret i virksomheden – særligt når druerne skulle høstes. Og den yngste søster Alessia følte sig meget draget af vinverden – så draget, at hun studerede ønologi, fødevarevidenskab og -teknologi ved Agrarian University i Milano. Allesia har desuden en massiv interesse for moderne kunst, hvorfor hun også har udtænkt Antinori Art project, der inviterer kunstnere til at skabe kunstværker med et stedsspecifikt udgangspunkt. Det være sig temaer som natur, vin, historie, tradition og innovation, hvilket er temaer, der alle er iboende Antinori. Værkerne udstilles i virksomhedens hovedkvarter.
Ydermere brugte hun meget tid på at avancere sin viden om eksport og salg, hvorfor hun flere måneder om året i en årrække brugte sin tid i Asien og Indien som Antinori-ambassadør. Ligeledes boede hun i New York, hvor hun var fast bestanddel af Antinoris salgs-hold.
Den næstældste datter Allegra leder familiens restauranter og kokkeskoler, og hun rejser flittigt til båede Moskva, Wien, Zürich og Monte Carlo for at se til Cantinetta Antinori-restauranterne.
Albiera er den ældste søster, og hun er virksomhedens præsident. Sammen med sine søstre og husets chefvinproducent Renzo Cotarella forvalter hun familiens ejendomme, der særligt befinder sig i Toscana og Umbrien.
Arkitektonisk perle i Chianti Classico – det nye vineri
I 2012 kunne Antinori efter 7 års bebyggelse endelig indvie deres nye vineri. Et vineri designet til at modtage passionerede vingæster, der ønsker at få et indblik i vinproduktionens faser, Antinoris forgrenede historie, arkitektur i yderste potens samt kulinariske oplevelser. Det er en imponerende bygning, der hylder en traditionsrig familie – der er endda en biograf, hvor en film af familiens historie fortælles. En stor del af Familiens kunstsamling blev sågar flyttet til Chianti Classico fra Palazzo Antinori – så også gæsterne på stedet ville få glæde af den.
Der er ikke tvivl om, at det er i det nye vineri og hovedkvarter, Antinoris fremtid ligger. Den arkitektoniske, innovative perle er en sammensmeltning af alt det, familien står for. Vinhuset putter sig mellem olivenlunde, og vinmarker dækker huset, så det næsten er usynligt for det blotte øje. Tre etager med bjergtagende arkitektur møder den besøgende, og en spektakulær vindeltrappe stjæler blikket. På toppen af bygningen finders Rinuccio 1180 – en restaurant, der repræsenterer Chiantis allerbedste køkken selvsagt akkompagneret af Antinoris vine.
Antinori nel Chanti Classicos mage findes ikke, og det stemmer helt overens med Piero Antinoris udtale i sine erindringer The Hills of Chianti, hvor han siger ”Grow. Learn. Improve”.
Marchesi Antinori: ”The world’s most admired wine brands”
I marts 2023 fremlagde Drinks International deres rangliste over verdens mest beundringsværdige vinbrands i verden, og her sejrede Marchesi Antinori med en flot førsteplads. Ranglisten blev besluttet af et akademi af Masters of Wine, sommelierer, indkøbere, journalister og brancheeksperter fra hele verden.
Udgangspunktet for bedømmelse var, hvilke fem vinmærker, dommerne beundrer mest: Baseret på kvalitet, ensartethed, pris og kvalitet-ratio samt brandets styrke. Marchesi Antinori blev kåret som vinder, hvilket hovedsageligt skyldtes høj kvalitet, der ikke forringes over tid. Antinori er det første italienske vinhus, der topper listen – en liste hvorpå vinhuse som Domanie de la Romanée-Conti, Penfolds, Sassicaia og Petrus også ligger.
Antinori har eksisteret i flere hundrede år, og som nykåret verdensbrand beviser de blot, at de om nogen formår at forny sig årti efter årti – generation efter generation.